När du köper bostadsrätt

Att köpa en bostad är för många en av de största investeringarna som görs i livet. Det är ofta stora lån och med en varierande ränta över tid. För att kunna trygga den individuella ekonomin behöver samtidigt föreningens ekonomi vara stabil och inte bjuda på obehagliga överraskningar. Vi vill att du ska trivas i din lägenhet och föreningen, vilket förutsätter ett ömsesidigt samarbete.

Som köpare/innehavare av en bostadsrätt behöver du ta del av information
Som köpare av en bostadsrätt behöver du sätta dig in i föreningens stadgar och ekonomi, för att förstå vad som belastar föreningens ekonomi och vad påverkar att månadsavgiften behöver förändras. Du behöver även engagera dig i vad som händer i föreningen och gemensamhetsanläggningen (GA) som vi delar med de två övriga föreningarna inom området (Brf Nockebylunden och Brf Nockeby Backe). Gemensamhetsanläggningen består bl.a. av trädgården runt våra hus, gångvägar, lekplatsen samt garaget. Du bör även delta vid gemensamma arbetsdagar och närvara på den årliga föreningsstämman.

Ett sätt att hålla sig uppdaterad är att läsa de nyhetsbrev som skickas ut, samt att ta del av informationen som finns på föreningens hemsida: https://brfnockebyterrass.se

Tänk på att det som händer i föreningen påverkar din bostadsinvestering!

Styrelsens arbete
Enligt stadgarna ska vår styrelse bestå av minst tre (3) och max fem (5) ordinarie ledamöter samt minst en (1) och max fyra (4) suppleanter. Som boende i en bostadsrättsförening bör alla medlemmar under någon period engagera sig i styrelsearbetet vilket skapar kunskap och förståelse för de beslut som tas. Du får också möjlighet att lära känna dina grannar vilket skapar en trygghet. Ditt engagemang kan även innebära vissa praktiska uppgifter i det fall styrelsearbete inte är aktuellt. I det fall en bostadsrättsförening inte kan utse en fungerande styrelse måste arbetet läggas ut på ett konsultföretag vilket medför höga kostnader.

Föreningens styrelse behöver ha en bred kompetens för att på bästa sätt förvalta våra fastigheter och dess ekonomi. Det gäller teknisk kunskap beträffande fastigheter, installationer, IT-teknik kopplat till installationer, underhållsplanering, ekonomi, juridik mm. Har vi en jämn arbetsfördelning av arbetet i styrelsen sprids arbetet ut på flera huvuden och den tid som erfordras för styrelsearbetet blir lättare att bära för alla. Utöver det krävs att du har förmågan att samarbeta med olika personlighetstyper, både inom styrelsen, GA och med upphandlade konsulter och entreprenörer.

Styrelseåret börjar efter stämman och pågår till nästa årsstämma. Det finns möjlighet att avgå under pågående styrelseår, men arvodet uteblir då helt och hållet.

Som ledamot i styrelsen får man ett eller flera ansvarsområden. Exempelvis garage/parkering, hantering av hemsidan, leverantörskontrakt, gemensamhetsanläggningen (GA), fastighetsfrågor, e-postinkorgen, nyckelhantering, budget/årsbokslut med mera. Planering och uppgifter fördelas på årets ca 10 styrelsemöten. Genomförda uppgifter/arbeten avrapporteras på efterföljande möte.

Ett tydligt fokusområde för styrelsen är att följa upp föreningens kostnader och planera långsiktigt för dessa, det gäller löpande avtal, underhållsplanering och förbrukningskostnader. Vi samarbetar även med våra grannföreningar för att maximera möjligheten att ha alla garage-/parkeringsplatser uthyrda, vi konkurrensutsätter leverantörer (även banker) för att få ner kostnaderna och prioriterar bland önskvärda åtgärder för att ha en så pass stabil ekonomi som möjligt.

Att hålla kostnaderna nere
Ett sätt att hålla nere kostnaderna är att låta bli att köpa in tjänster utifrån och att föreningens medlemmar själva utför visst arbete. För detta krävs att medlemmarna engagerar sig och deltar i de uppgifter som behöver göras, exempelvis hjälper till på årliga städdagar.

För att föreningen ska kunna ha en stabil ekonomi behöver vi alla hjälpas åt och agera korrekt. Det gäller enkla saker som du som medlem själv kan påverka:

  • Att vi sköljer ur våra förpackningar innan vi lämnar dem i källsorteringsrummen. Gör man inte det börjar det inom kort lukta illa, lukten sätter sig i själva återvinningskärlet. Kärlen behöver rengöras av leverantören.
  • Tänk på att våra miljörum enbart är avsedda för källsortering - det är inga grovsoprum. Medlemmar som lämnar skräp (t ex en stol, en lampa eller en tavla) i återvinningsrummet innebär att vi får en påläggskostnad (straffavgift) från leverantören som får svårare att tömma kärlen på grund av platsbrist.
  • Visa hänsyn till dina grannar. Om du som medlem stör dina grannar och inte skärper dig inte trots tillsägning från grannar och styrelse krävs det att vi köper in extern juridisk rådgivning för att hantera medlemmen.
  • Vi är många boende som uppskattar när våra medlemmar kontrollerar att entréporten stängs ordentligt. Främmande personer kommer annars in med risk för sabotage/inbrott. Självrisken på fastighetsförsäkringen höjs och kostnader för skadegörelse i trapphus. Samtliga föreningar inom området har senaste tiden haft portar som ställts upp för att obehöriga ska kunna gå in.
  • Vi behöver regelbundet göra rent kondenshålet i kylskåpet. Görs inte det täcks det igen, varpå kondensvatten under lång tid droppar ut på parketten och orsakar skador. Utredning av skadan görs av fukttekniker, kostnaden för uttorkning av bjälklaget måste föreningen stå för. Kostnaden för återställande av förstörd parkett står medlemmen för. Detta är en typ av skada som enkelt kan undvikas och anvisningar för att undvika det finns redovisad på föreningens hemsida.
  • Förvara inte saker i trapphuset. Om en medlem förvarar saker/möbler/skräp/skor/pulkor i källargång eller trapphus (vilket är en utrymningsväg) får föreningen anmärkningar på brandskyddsronder varpå premien höjs.
  • Låt gärna barnen leka på gården, men inte i våra fina rabatter. Om en medlem låter barn springa i rabatterna och/eller rycka upp plantor på gården måste vi och våra två grannföreningar ersätta de förstörda plantorna. Var rädd om vår fina trädgård!
  • Medlem har picknick på gården och städar inte undan efter sig, tappade matrester drar till sig råttor, inte trevligt. Kostnad som tillkommer är sanering och råttfällor.
  • Glöm inte att ställa undan leksaker mm på gården då barnen går in för kvällen. Vi får betala vår trädgårdsentreprenör för att de ska städa runt lekplatsen innan de kan påbörja sitt egentliga arbete.

 

Om alla engagerar sig, drar sitt strå till stacken och deltar i föreningsarbetet får vi tillsammans en starkare ekonomi och förening.

Tack för hjälpen!